Naar aanleiding van de stiltes die Annie liet vallen in een telefoongesprek met een meneer, terwijl deze graag voor drie weken in de zomer wilde boeken, heb ik een hopelijk behulpzaam telefoonscript gemaakt. Ik vond het akelig voor haar dat ze de antwoorden op de vragen van deze meneer niet voorhanden had en wil haar graag behulpzaam zijn.
Algemene tips:
+ Wees vriendelijk en beleefd, zonder gretig of familiair over te komen, houdt het professioneel
+ Geef feitelijke en zakelijke informatie, laat de klant zelf een oordeel vormen
+ Glimlach! Uw gesprekspartner kan dat niet zien, toch wordt het gesprek er vriendelijker door
+ Sluit het gesprek netjes af, vraag of er nog vragen zijn en bied de mogelijkheid nog eens te bellen of te mailen
+ Trrring Trring +
A: Goedemorgen, logies bij Annie met Annie
K: Goedemorgen mevrouw, Ik ben op zoek naar een plekje voor mijn gezin van twee volwassenen en drie kinderen. Wij willen van de zomer drie weken op Texel verblijven, kan dat bij u?
A: Jazeker, dat kan bij mij.
(hier datum aankomst en prijs etc. afspreken)
K: Ik heb alleen nog een vraag,
A: Zegt u het maar
K: Is er openbaar vervoer op Texel?
A: Jazeker, we hebben hier bestelt openbaar vervoer, dat betekent dat u uw plek in de bus tevoren moet reserveren. De bushalte is hier iets meer dan 500 meter vandaan, dat betekent dat u voor de deur wordt opgehaald en afgezet. U kunt hier bij mij kaartjes kopen, een rit kost €3,- per persoon, Als u drie weken komt en veel gaat reizen, is het misschien handig om een pas aan te vragen, dat kan gratis via de website.
K: Een ritje in de bus kost €3 per persoon zegt u?
A: Ja dat klopt. Voor personen vanaf vijf jaar, kleine kinderen reizen gratis.
K: En wat kost het om mijn auto mee te nemen?
A: De bootkosten zijn afhankelijk van de dag dat u aankomt, door de weeks is het €25,- en van vrijdag tot maandag is het €37,- die prijs is voor heen en terug.
K: En kan ik met de auto bij het strand parkeren?
A: Ja, bij elk strandslag is een grote parkeerplaats. U kunt bij mij een parkeervignet kopen voor €15,-. Op sommige parkeerplaatsen in de dorpen heeft u een parkeerschijf nodig, als u die niet heeft, krijgt u die van mij bij een vignet.
K: Die €15 euro, dat is per dag?
A: Nee, daarvoor koopt u een sticker die u op de autoruit plakt, daarmee kunt u in principe het hele jaar op Texel parkeren.
K: Vijftien euro per jaar?! Dat is niet veel.
A: U zegt het.
K: Dank u voor de informatie, ik zal eens overleggen en uitrekenen hoe we het gaan doen.
A: Dank u voor de boeking en we zien u graag van de zomer. Als u nog vragen heeft kunt u altijd bellen of mailen.
K: Ik denk dat het mij duidelijk is, anders zal ik u nog eens bellen. Goedemiddag.
A: Goedemiddag.
+ Klik +