even over mijn werk

Een beetje ongebruikelijk, maar via deze openbare weg wil ik mij distantiëren van en plaatsvervangend verontschuldigen voor de laatste openbare uitlating waar niet helemaal terecht ‘Texelhopper’ onder staat, en welke mijns inziens niet geheel recht doet aan de recente geschiedenis en de huidige situatie.

 

Sinds december 2014 heb ik een en dezelfde baan. Voor mij ongekend; tot die tijd had ik meestal 3 of vier banen per jaar, soms per week. Dat vond ik ook wel prettig en regelde ik zelf ook wel tot zekere hoogte, ik hou van mijn vrijheid en wil me nogal eens vervelen. Toch is de zekerheid en rust van steeds hetzelfde werk doen ook wel prettig en rustgevend. Als dat werk prettig en bevredigend is tenminste.
In december 2014 begonnen we met een groepje enthousiaste mensen aan een nieuw openbaar vervoer project; vraaggestuurd, van de eerste tot de laatste boot vervoer tussen 150 haltes en als de dichtstbijzijnde dan tóch meer dan 500m van het adres was, werd die klant thuis opgehaald. Nauwe samenwerking tussen gemeente, provincie, taxibedrijven en Connexxion. En ik zat in het team dat als spin in het web die busjes over het eiland dirigeerde.
Er was veel weerstand, vooraf en in het begin.  Toen al mede oorzaak van de trage en minimale informatieverstrekking; Dat de lijndienst zou worden opgeheven was al langer bekend, hoe het verder zou gaan werd nog even geheim gehouden.
Het liep echter boven verwachting goed; niet gehinderd door enige kennis van zaken wisten wij toch de eerste maanden al 90 tot 98 van onze klanten binnen de gevraagde tien minuten na hun geboekte tijd op te halen en op de plaats van hun bestemming te brengen. Met in de zomermaanden, als er zo’n 110 reizigers per uur waren,  dieptepunten van van 60% op tijd opgehaalde ritten.
Mensen begonnen vertrouwen te krijgen in het systeem, veel toeristen waren ronduit enthousiast; voor €3 van de veerhaven naar het strand van de vuurtoren, ‘daar kan ik het niet voor lopen’ zei iemand.  Had ik mijn nieuwe werk in het begin vaak verzwegen, kan ik nu trots vertellen dat ik op de centrale van de Texelhopper werkte.

In 2018 verliep echter de bestaande concessie openbaar vervoer in NoordHolland noord. Connexxion schreef in om het opnieuw te gaan doen, en won opnieuw de consessie. wij waren er blij mee; het liep goed, we hadden leuk werk en er zat nog steeds groei in. Connexxion besloot echter niet meer in zee te gaan met de leverancier die tot dan toe onze software had geleverd, en gebruik te gaan maken van een ander, al bestaand  systeem, dat meer zelfsturend zou zijn. wij voorzagen problemen; een computer kan nooit zo vlot en creatief schakelen als een menselijk brein. En zoiets nieuws invoeren in juli, het drukste moment van het jaar, leek ons ook niet zo’n goed plan. Toch moest het zo gebeuren.
En toen ging alles mis. Het programma besloot vaak dat een rit niet paste en wees die dan af, chauffeurs kregen vaak pas ritten in hun schermpje als die al te laat waren, mensen moesten lang wachten op de bus, of in de bus aan een halte, mensen misten de boot en kwamen (veel) te laat op hun werk. gevolg: vaste reizigers haakten af, bedrijven gingen zelf vervoer voor hun personeel regelen en de rij ‘afhalers’ bij de boot en bij de middelbare school zorgden voor verkeerschaos. en wij stonden naar ons scherm te kijken en zagen de chaos. Al onze opgedane kennis van de afgelopen vier jaar werd weggevaagd door een zelfsturend computersysteem.
Al mijn collegae op de hopper én de TBO centrale en directie hebben gepraat als Brugman; klachten van reizigers werden doorgestuurd en doorgegeven, dagelijks gingen er via allerlei kanalen berichten met klachten, opmerkingen en vragen naar Connexxion.
En nu half april 2019 kwam Connexxion met een programma om dat zelfsturende programma te besturen. En ja, dat geeft enige verbetering; ritten worden altijd aangenomen, de centralist kan een beetje ingrijpen in volgorde en route van de ritten Dat is een verbetering, hoewel de computer toch nog vaak dat werk ongedaan maakt. wat heel frustrerend kan zijn.
En nu komt Connexxion (Niet Texelhopper !) met een paginagroot bericht in de Texelse courant; Texeltopper; verbeteringen, aanpassingen en veranderingen, gegarandeerde aansluiting; leuke actie,… en plaatsvervangend schaam ik mij.
Dus laat ik ook voor mijzelf op voorhand excuses maken; mocht ik een beetje kortaf lijken als u mij aan de telefoon heeft, had ik misschien een frustrerend momentje.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s